Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Esports\CustomizationSource512), Fid:9, Did:0, useCase: 3

Jaunās Latvijas autokrosa čempionāta sezonas ievadā vairāki pārsteigumi un intrigas

Gatis Liepiņš
Gatis Liepiņš

Jaunās Latvijas autokrosa čempionāta sezonas ievadā vairāki pārsteigumi un intrigas
Ritvars Kārkliņš. Foto: AX Latvia

Nedēļas nogalē Brenguļu autotrasē startēs Latvijas autokrosa čempionāts, ko ar nepacietību gaida gan sportisti, gan fani. Dalībnieku sastāvs lielajam notikumam ir zināms, taču ir nianses, kas izlec pāri citām sportiskajām intrigām.

1.Atkal jauna klase – vēl viena Mini
Jau ziņojām, ka šogad Latvijas krosā būs divas Mini klases. Līdzšinējā šogad sauksies Mini bagiji 160. Tā ir klase, kuru zinām jau daudzus gadus, ar faktiski tiem pašiem tehniskajiem noteikumiem. Jaunā klase ir XTM Mini bagiji 200. Mulsinoši, ka motora darba tilpums šai klasei ir lielāks nekā Mini 160. Tomēr tehniski šīs mazās mašīnītes teorētiski ir ar krietni zemākām izmaksām, stigrākiem noteikumiem, un vispār – motoru uz māju pēc sacensībām vest nedrīkstēs. Šīs klases dalībnieki pie motoriem tiks izlozes ceļā sacensību sākumā, tikai tad iemontējot dzinēju bagijā. Motorus apkops viens speciālists, nodrošinot optimāli līdzīgu spēku samēru starp dalībniekiem tehniskajā ziņā.

Interesanti, ka klase jau debijas sacīkstē startam gatavo lielu 12 dalībnieku sastāvu. Šķiet, kolektīvs ir izslāpis pēc eksperimentiem un iespējām samazināt bērnu sporta izmaksas.

Labs sastāvs arī Mini 160 – desmit braucēju.

2.Duelis!
Viena no lieliskākajām šīs sezonas ziņām, – turklāt atklāta ļoti laicīgi –, atjaunojas pēdējo gadu čempionu Ritvara Kārkliņa un Ivo Gabrāna duelis 2000 Super klasē! Lai gan pagājušā gada čempionāts bez Kārkliņa pilnas līdzdalības šķietami daudz necieta izrādes ziņā, vienmēr ir labāk, ja uz starta ir pieckārtējs Latvijas čempions nekā, ja viņa nav! Turklāt Ritvara un Ivo cīņu principialitāte ir svarīgs elements jebkurā sacīkstē. Tātad duelis ir gatavs atjaunoties!

Cits jautājums, vai viņi tik viennozīmīgi būs vienīgie čempiontitula dalītāji? Miks Gabrāns un viņa jaunā Ford Puma ziemā prata braukt brālim pa priekšu. Sandris Vigulis? Aivars Kreijers? Viesturs Plētiens? Artūrs Mūrnieks? Māris Mardoks?

3.Bogena nevar būt par daudz
Bijušais Latvijas čempions Rūdolfs Bogens ir atpakaļ! Turklāt ne tikai priekšpiedziņas 1600 klasē, bet arī Open kategorijā. Statistiski “vēl viens čempions”, bet praksē – izrāde, nu jau dubulta, jo Rūdolfs ir skatāms braucējs pie jebkuras tehnikas stūres.

1600 klasē viņš brauks ar savu VW Golf 3, kurš tika izmēģināts arī iepriekš, taču piedzīvoja neskaitāmus pusasu plīsumus. Bogens pēc pārbūvēm plāno, ka šai problēmai vajadzētu būt novērstai. Savukārt Open klasē cēsinieks būs uz starta ar Audi, kurš zināms kā Armanda Plūmes čempiontitulu ražotājs un Arta Radionova auto pērn, kad debitants kļuva par Latvijas vicečempionu. Bogens ar šo auto startēja 2020. gada rudenī, Brenguļos aizvadot Čempionu krosa cīņu, noslēdzot to ar pārliecinošu uzvaru. Respektīvi, viņš zina šo auto, un viņš zina, kā ar to apieties.

4.Jeršovu paliek arvien vairāk
Jau ierasts, ka Open čempionam Intam Jeršovam trasē pievienojas meita Kitija, turklāt viņa dažkārt pievienojas tēvam arī uz pjedestāla. Jaunākais dalībnieku saraksts vēsta, ka abiem pievienojas arī jaunākais no braucošajiem Jeršoviem – Marks. Juniors ilgstoši trenējies sprinta un privāto treniņu režīmā, nu laiks debijai Latvijas čempionātā. Marks Jeršovs iepriekšējās pāris ziemās plānoja startēt Folkreisa 4WD, taču gatavošanās rezultējusies ar startu autokrosā.

Statistika – Jeršovi veido trešdaļu no Open klases dalībnieku sastāva.

5.Starpsezonas pērle – Trauberga atgriešanās
Pērn Latvijas autokrosa čempionāta pēdējā posmā Pluņģē uz starta VAZ Klasika sastāvā stājās arī 2000. gada Eiropas autokrosa čempions Uģis Traubergs. Tas bija interesanti, jo vairāk tāpēc, ka viņš bija ceļā uz uzvaru, līdz tehnikas defekts lika finālā izstāties. Uģa izbrauciens krosā gan nebija pārāk šokējošs, jo pēdējos gados Traubergs startēja arī nacionālajā rallijkrosā.

Tas, kas gan pārsteidzis, ir Uģa autokrosa karjeras turpinājums un ļoti nopietnā gatavošanās šai sezonai VAZ klasē. Iespējams, Traubergu pat var dēvēt par klases galveno favorītu, lai gan to lai lemj pārējie klases līderi pirmajā posmā.

Uģa Trauberga Latvijas autokrosa čempionāta karjera līdz pērnajam rudenim bija noslēgusies 2000. gadā, kad pēc Eiropas čempiontitula sasniegšanas D-1 klasē viņš beidza braukt autokrosa sacensībās. Laikā kopš debijas 1995. gadā Uģis kļuva par Latvijas autokrosa čempionu 1300 kub. klasē (tagadējā 1600), uzvarēja Latvijas autokrosa Ziemas kausā 1998. gadā, togad vasarā kļūstot arī par Latvijas rallijkrosa čempionu 1600 klasē. 1999. gadā, aizvadot pirmo pilno sezonu Eiropas čempionātā, Traubergs sasniedza EČ bronzu D-1 klasē, čehu Pržerovā gūstot arī pirmo Eiropas posma uzvaru. Nākamajā gadā Eiropā piecas uzvaras posmos un Eiropas čempiona tituls, sasniegts cīņā ar Andri Dambi, brāli Ivo Traubergu un Aldi Zēbergu – latvieši togad šokēja ar top-4 pozīcijām Eiropā.

Ņemot vērā, ka Uģa pirmais autokrosa Latvijas čempiona tituls sasniegts tālajā 1996. gadā, būtu iespaidīgs rekords, ja Traubergam izdotos čempiona tituls arī šogad – 28 gadi starp panākumiem. Taču – skaitīsim cāļus rudenī…

6.”Mazā priekšpiedziņa” atkal zirgā?
Patīkami vērot 1600 klases sarakstus – klase, kuru vēl pirms pāris gadiem bija versija likvidēt, pievienojot 2000 Super, sarūpējusi faktiski pilnu starta laukumu. Jau pērn varēja sākt runāt par izkulšanos no kvoruma trūkuma krīzes, bet šogad situācija vēl vairāk uzlabojusies. Vērosim tendenci šogad un nākamgad, vai klase būs izķepurojusies un sāksies tās jaunā ēra. Negribas gan piesaukt nelaimi, taču vēsture rāda, ka laikā, kad viena priekšpiedziņas klase dalībnieku skaita ziņā iet uz augšu, otrai (2000 Super) sākas grūtāki laiki. Pagaidām gan nekas par lielās priekšpiedziņas problēmām neliecina, varbūt ir pienācis tas brīdis, kad abas klases var līdzpastāvēt ar stabiliem sastāviem.

7.Turpina ienākt debitanti
Vislabākā ziņa – Latvijas autokrosā turpina ieplūst debitanti. Šā brīža dalībnieku sarakstā ir vismaz 12 braucēji, kuri līdz šim autokrosā nav startējuši (par debitantu nav uzskatāms, piemēram, Bogens, kurš debitēs Open klasē, bet ir uzskatāms Emīls Lapsa, kuram aiz muguras ir Folkreisa sezona, taču nav krosa pieredzes). Visās trīs Krosa komisijas disciplīnas pēdējos gados piedzīvojušas ievērojamu jauno braucēju uzlidojumu, kas nozīmē, ka sports ir pievilcīgs un “gribams”!